Media|11.02.2018|16:01|VIDEO
 

Skutočný príbeh o vzniku a nakrúcaní kultovej filmovej klasiky režiséra Tommyho Wiseaua filmu The Room .

V roku 2003 sa objavil na scéne nezávislý režisér s jedným z najhorších filmov v histórii – Izba (The Room).  Túto ťažkopádnu romantickú melodrámu o nevydarenom milostnom
trojuholníku napísal, režíroval a produkoval Tommy Wiseau. Tento záhadný muž s prefarbenými čiernymi vlasmi a nenapodobiteľným prízvukom sa preslávil v Hollywoode potom, ako dal na Highland Avenue vyvesiť bilbord propagujúci svoj 6 miliónový filmový projekt. Na bilborde bol detail Wiseauovej tváre s drsným výrazom, padnutým viečkom a nesprávne napísaným sloganom: “Dráma v štýle Tennesseeho Williamsa”. Film Izba mal premiéru v dvoch kinách v Južnej Kalifornii, zarobil 1 800 dolárov za dva týždne a tým to skončilo. Do širšieho povedomia sa dostal až o pár rokov neskôr, vďaka polnočným projekciám a popularite medzi ľuďmi. Medzitým sa Wiseau zhostil role záhadného outsidera, ktorý sa stal v Hollywoode neslávne slávnym, keď si chcel za každú cenu splniť svoj veľký sen.

Prenesme sa teraz do roku 2013, kedy Greg Sestero, jedna z hviezd Izby, vydáva knihu The Disaster Artist. Sú to spomienky mladého herca na stretnutie s Wiseauom v San Franciscu, presťahovanie sa do L. A., spoločné nakrúcanie filmu a vznik priateľstva, ktoré upevnil ich spoločný obdiv k Jamesovi Deanovi. Ešte pred oficiálnym vydaním sa kniha dostala do rúk scenáristu, režiséra a producenta Jamesa Franca, ktorý práve vo Vancouveri natáčal Interview so Sethom Rogenom. Franco film predtým nevidel, no okamžite naňho zapôsobili Sesterove zábavné a milé spomienky na spoločné nakrúcanie filmovej katastrofy. “Tommy chcel natočiť drámu, ale ľudia sa na tom smiali,” hovorí Franco. “Gregova kniha The Disaster Artist bola o Hollywoode, no zároveň aj príbehom outsiderov, ktorí stáli pri vzniku Izby. Uvidel som v knihe potenciál na podobný film ako Ed Wood, ktorý milujem.” Franco získal knižné práva a na počesť Wiseaua sa rozhodol režírovať, produkovať a hrať vo filmovej adaptácii. Ako Tommy Wiseau, po boku svojho mladšieho brata Davea v role Sestera, odhaľuje James Franco strhujúci pohľad na americký sen, kde sa dvaja atypickí priatelia rozhodnú vydať na spoločnú cestu, ktorá je nečakaná a úspešná.

ROZHOVOR S JAMESOM FRANCOM

Čo vás na Tommym Wiseauovi zaujalo natoľko, že ste chceli vyrozprávať jeho príbeh o natáčaní filmu Izba?


Tommyho Izbu (The Room) som nikdy nevidel v kine v Los Angeles, kde ho premietali niekoľko rokov. Poznal som bilbord k filmu, na ktorom bol Tommy s chlipným výrazom tváre, ovisnutým viečkom a telefónnym číslom pod ním. Bolo to fakt zvláštne.Vôbec nepripomínal filmový bilbord; veď na ktorom nájdete aj telefónne číslo? Tommy ma však zaujal vďaka knihe The Disaster Artist: My Life Inside The Room, the Greatest Bad Movie Ever Made. Keď som ju dočítal, okamžite som sa snažil získať filmové práva, lebo milujem Hollywoodske príbehy a tento bol taký neuveriteľný, že sa vymykal všetkým ostatným. V prvom momente pripomínal príbeh Eda Wooda zo súčasnosti, ibaže Tommy bol oveľa uletenejší. Pri nakrúcaní Izby robil zarážajúce veci, napríklad, že točil na HD a zároveň na 35 mm film a to počas ôsmich mesiacov v ateliéri na parkovisku požičovne filmárskej techniky. Od začiatku do konca to bolo šialené. Tommyho kamarát Greg Sestero, ktorý si s ním zahral v Izbe a je zároveň spoluautorom knihy, premenil celé to šialenstvo na prekvapivé a univerzálne rozprávanie. Prostredníctvom filmu Disaster Artist sme chceli nájsť v Tommyho príbehu ľudskosť, aby sa na ňom diváci len nesmiali, ale vydali sa spolu s ním na túto divokú jazdu. Tí, čo majú nejaký sen vedia, aké ťažké je premeniť ho na realitu. Každý, kto príde do Hollywoodu začína ako outsider. Ale neplatí to len pre Hollywood. Veľa príbehov je o outsideroch. A presne to sme sa snažili zachytiť vo filme – tú cestu outsidera. Tommy je neobyčajný človek. Je extrémne výstredný a robil tie najbizarnejšie rozhodnutia v celej histórii Hollywoodu. S jeho príbehom sa však mnohí stotožnia. Tommy je obrovský fanúšik Jamesa Deana a dokonca použil v Izbe aj jednu z Deanových slávnych hlášok z Rebela bez príčiny: ‘Zošaliem z vás!’ Dlho som netušil, že Tommy niekoľkokrát videl televízny film James Dean, v ktorom som hral Deana, a že ja a Jonny Depp sme boli jeho favoritmi do role protagonistu (Tommyho) vo filme Disaster Artist. Takže asi je to osud.

Aké bolo prvé stretnutie s Tommym?

S Tommym som sa osobne stretol až počas nakrúcania. Raz sme spolu volali ohľadne predaja knižných práv. Z knihy som usúdil, že ak sa Tommymu niečo nepáči, prestane vás počúvať. Mal som to na pamäti a nechcel som, aby vedel, že ho plánujem hrať vo filme a môj brat jeho kamoša Grega Sestera. Minimálne nie pred podpísaním zmluvy. Samozrejme, Tommy sa hneď opýtal: “A kto bude hrať mňa?” Odpovedal som, že neviem, a či má nejaký tip. Vtedy prvýkrát navrhol Johnnyho Deppa. Zasmial som sa a vysvetlil mu, že Johnny je jedna z najväčších hereckých hviezd. Našťastie Greg navrhol mňa, na čo som zareagoval: “Dobrý nápad!” Tommy už predtým videl pár mojich filmov a vraví mi: “Robíš dobré filmy aj zlé filmy.” Väčšinu času sa Tommy nakrúcania neúčastnil, avšak jednou z jeho podmienok v zmluve bolo, že si v Disaster Artist zahrá cameo v spoločnej scéne so mnou... v role Tommyho (smiech)! Dohoda znela, že sa musí natočiť, ale môže sa z filmu vystrihnúť. Bolo absurdné hrať v spoločnej scéne, no Tommy na tom trval. Prišiel na nakrúcanie a vtedy sme sa prvýkrát stretli. Napísali sme scénku, ktorej sme nedávali veľkú šancu dostať sa do filmu. Malo to byť na párty, kde sa mi Tommy prihovorí. Zopol si vlasy do copu a dal si umelé fúzy. Snažil sa zamaskovať, ale stále to bol Tommy. Ľudia zo štábu boli trochu znepokojení, lebo netušili, ako sa s ním bude robiť na pľaci. Nakoniec bol neskutočne milý a získal si nás, najmä Setha Rogena. Dali sme tú spoločnú scénku na začiatok filmu a so strihačom sme na tom dobre zabávali. Nikto iný to nevidel a chystali sme sa ju úplne vystrihnúť. O tri mesiace neskôr boli pripravené zábery z Izby, ktoré sme vložili na koniec filmu na porovnanie s našimi identickými scénami. Žiaľ, použitie pôvodného materiálu z Izby nebolo s Tommym dohodnuté. Uprostred rokovaní ohľadne použitia týchto záberov niekto Tommymu povedal, že jeho scéna so mnou vo filme nebude. A tak nám dal Tommy podmienku, že ak chceme použiť pôvodné zábery z Izby, musíme tú scénku vrátiť do filmu. Zarazilo nás to a nevedeli sme, čo s tým. Potom nám napadlo, že ju môžeme dať po titulkoch ako špeciálny bonus. Skalní fanúšikovia Izby budú nadšení.


Ako sa vám podarilo vžiť sa do postavy Tommyho?


Greg Sestero, ktorý ho pozná už vyše 20 rokov, bol úžasný zdroj informácií. Povedal mi všetko, čo som o Tommym chcel vedieť, dokonca aj veci, čo neboli v knihe. Dal mi kazety s jeho nahrávkami, z ktorých som veľa čerpal v rámci prípravy. Tommy mal čudný zvyk nahrávať si každý jeden telefonický rozhovor a presne to robí aj jeho postava v Izbe. Alebo sa vozil v aute po Los Angeles a nahrával si svoje úvahy. Bol to materiál z jeho súkromia, ale Tommy vedel, že ho mám. Nesmierne mi to pomohlo vystihnúť jeho hlas, spôsob reči, ambície, osamelosť – všetky tie neuveriteľné veci. Nahrávky boli dokonca lepšie ako denník, lebo zachytávali všetky emócie ukryté v myšlienkach a pocitoch. Počúval som ich stále dokola. Spolu s knihou mi pomohli spoznať Tommyho sny. Pripomenuli mi, že ak chcete niečo vytvoriť a počúvate len samé “nie”, tak buď sa na to vykašlete, alebo nájdete spôsob, ako to zrealizovať. Tommy má môj rešpekt, lebo dokázal urobiť film podľa seba, na rozdiel od tisícov, ak nie miliónov ostatných, čo prídu do Los Angeles a neuspejú. Na druhej strane, Tommy nebol veľmi tímový v prostredí, ktoré si to vyžaduje. Iróniou osudu je, že aj napriek tomu a mnohým zlým režisérskym rozhodnutiam, mala Izba úspech. Aj po rokoch je film stále obľúbený a neprestáva ľudí fascinovať.


Použili ste pri nakrúcaní Tommyho príbehu aj vlastnú fantáziu, alebo ide o prípad, kedy je skutočnosť neuveriteľnejšia než fikcia?


Nerobili sme žiadne zásadné zmeny. Párkrát sa stalo, že sme museli trochu ubrať, lebo diváci by neverili vlastným očiam. Ale veľa toho nebolo treba vymýšľať. Po celý čas sme sa držali nášho zdroja: Tommyho. Jednu zmenu sme však urobili na konci filmu. Vieme, že sa Izba stala kultovým hitom, o ktorom sa hovorilo v najväčších amerických médiách. Trvalo to však nejaký čas. Vo filme Disaster Artist sme tento proces skrátili a spravili sme z neho fenomén hneď v prvý deň premiéry.


Čo by mal Disaster Artist divákom dať, či už sú fanúšikmi Izby alebo film nikdy nevideli?


Ak ste fanúšikom Izby, film vás v mnohom prekvapí a pobaví. Nemusíte však vidieť Izbu, aby ste si užili Disaster Artist. Premietali sme film v kine s kapacitou 1700 divákov na festivale v španielskom San Sebastiane, kde Izbu nikdy nevideli. Ľudia sa napriek tomu nesmierne bavili. Je to univerzálny príbeh o kreatívnom procese, o našich snoch a outsideroch. Skrátka o veciach, ktoré vždy fascinovali nielen mňa, ale aj mnohých ďalších.

V kinách Cinemax od 15.2.2018

 
 
 
Stiahni si aktuálne číslo magazínu WomanMan